SÅ meget koster din løbeskade!

IMG_0175Der er efterhånden ikke noget nyt i at fysisk aktivitet anses for at være en af de vigtigste midler, hvis man gerne vil forbedre sin sundhed. Således anbefaler Sundhedsstyrelsen minimum 30 minutters fysisk aktivitet om dagen.

Løb er et populært valg for personer som gerne vil leve en sundere livsstil og i Danmark anslås det at 25% af den voksne befolkning løber eller jogger regelmæssigt og dette tal er stadigt stigende.

Desværre er løberelaterede skader(LRS) i bevægeapparatet et enormt hyppigt fænomen blandt løbere. I Danmark menes op imod 80% af alle løbere at have haft en skade i bevægeapparatet, som kan relateres til løb, inden for det sidste år. Disse skader medfører foruden fysisk smerte og ubehag, ofte udgifter til behandling hos en sundhedsprofessionel(fysioterapeut, kiropraktor og lign.) samt udgifter i form af tabt arbejdsevne. Continue reading

Vejen til Berlin Maraton: Find det rette træningtempo og boost dit løb

IMG_0258Når du træner med det formål at præstere bedre er det, som tidligere beskrevet her på bloggen, altafgørende at din træning indeholder den rette progression. Indenfor løb kan du indlægge denne progression i form af en øgning i træningsmængde(km eller min) eller træningstempo(min pr. km).

De klassiske fejl…
For at få det optimale ud af din træning er det selvfølgelig ligeså vigtigt at du træner i det rette træningstempo. I forhold til træningstempo begår mange løbere desværre den fejl at de løber næsten alt deres træning i et tempo som er alt for hurtigt. Dette kan medføre øget skadesrisiko og ikke mindst ringe træningseffekt. Omvendt begår del andre løbere begår den modsatte fejl og løber alt deres træning i et tempo som er for langsomt. Dette kan medføre at de ikke får optimal træningseffekt ud af deres anstrengelser. Continue reading

Fysisk aktivitet gavner kræftpatienter

IMG_0422

Kræft er en frygtelig sygdom som desværre rammer mange tusinde danskere hvert år og der er ikke ret mange af os som ikke har eller har haft sygdomme tæt ind på livet. En kræftdiagnose vender ofte op og ned på mange ting i livet, især for dem som bliver ramt. En af de ting som tit følger med det at have kræft er at man rent fysisk ikke er i stand det samme som før man blev syg enten fordi sygdomme over længere tid har holdt umuliggjort alt fysisk aktivitet, eller fordi man er ramt af enorm træthed.

Continue reading

Vejen til Berlin Maraton: Træningsprogrammet

IMG_9861Der er lidt stille på bloggen i øjeblikket. Egentlig nok mest fordi jeg endelig har indset at jeg ikke kan blive ved med at bruge den som undskyldning for at lave overspringshandlinger i forhold til den eksamensopgave som jeg skal aflevere sidst i juni.

Der er dog alligevel blevet tid til at skrive en lille ”statusopdatering” om min vej til Berlin Maraton i september måned. Det er ca. 3 uger siden jeg startede min 19 ugers træningsplan. De første 3 uger er gået rigtig godt. Jeg har intet mærket til knæet eller hoften, også selvom jeg har løbet nogle lange ture på 17 og 21 km.

Så her kommer en lille beskrivelse af “hovedtrækkene” i det træningsprogram som jeg følger frem mod maraton.

Continue reading

Få succés – brug SMART målsætning!

SMART Logo 3

Du har sikkert prøvet at sætte dig et mål om et eller andet som du gerne ville opnå, hvad enten det gjaldt karriere, personlig udvikling eller blot et nytårsfortsæt om at begynde at bruge tandtråd. Hvis ja, så har du sikkert også prøvet ikke at lykkedes med og så stå tilbage med en følelse af fiasko, når man har indset at man ikke opnåede målet.

Continue reading

Sådan får du tid til træning i en travl hverdag

IMG_9816

I sidste indlæg her på bloggen skrev jeg om mit næste løbemål, nemlig Berlin Maraton senere på året. Selve det at gennemføre de 42,2 km kommer til at kræve blod(forhåbentlig ikke alt for meget) sved og tårer. Den største udfordring for mig bliver dog sandsynligvis at få den nødvendige træning passet ind i hverdagen, uden at det bliver på kompromis af nogle af de vigtigere ting i mit liv.

Continue reading

Personlig beretning – Vejen til Berlin Maraton 2015

IMG_0754For mig blev forårets ”store” mål, Lillebælt Halvmaraton, overstået sidste weekend. Desværre blev resultatet ikke helt som jeg havde håbet. Når alt kommer til alt må jeg nok bare konstatere at hoften som drillede gjorde at jeg simpelthen ikke fik trænet nok den sidste halvanden måned op til løbet. Jeg mærkede dog intet til hoften/knæet under selve løbet. Derfor har jeg, efter at have holdt en tiltrængt restitutionsuge, rettet fokus mod næste store mål i min løbekalender, nemlig Berlin Maraton d. 27. September 2015, hvor jeg er så heldig at have fået et startnummer. Berlin Maraton løbes på en af de hurtigste maratonruter i verden, og der er næsten garanti for verdensrekord hvert år når løbet i september måned løber af stablen. Jeg tror derfor på at det kan lykkes mig at gøre en god figur og løbe ny personlig bedstetid.

Continue reading

Energiindtag under et halvmaraton – Tænk dig om!

IMG_0177

Halvmaraton-distancen er de seneste par år blevet en af de mest populære distancer for motionister i Danmark, og i morgen løber 11.000 deltagere endnu engang ud på de 21,1 km til Lillebælt Halvmaraton 2015.

Mange kommer til at præstere rigtig godt, men der er også mange som ikke kommer til at præstere som de havde drømt om. Sidstnævnte er der mange forskellige årsager til, men for en del motionisters vedkommende skyldes det forkert indtag af energi og væske undervejs.

Continue reading